Теми статей
Обрати теми

ЗЕД-послуги: розрахунки

Павленко Олексій, податковий експерт
Цей номер присвячується послугам і роботам у сфері зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД): як експортним — що надаються/виконуються українськими суб’єктами господарювання, так і імпортним — які отримуються ними від нерезидентів. Сподіваємось, ви згадаєте і дізнаєтеся багато цікавих нюансів щодо послуг/робіт у сфері ЗЕД, зокрема щодо їх оподаткування, які допоможуть вам упевненіше планувати і здійснювати такі ЗЕД-операції. Перший матеріал цієї теми присвячуємо розрахункам за ЗЕД-послуги (і роботи). Ми нагадаємо вам, які тут зараз діють валютні обмеження, специфіку банківського нагляду за вчасним отриманням оплачених імпортних послуг та розрахунком за деякі експортні послуги, розглянемо інші цікаві питання.

Валютні обмеження та дозволи щодо оплати за кордон

Що заборонено. Під час воєнного стану, окрім «стандартних» валютних нормативів, більш значущу роль відіграє постанова № 18*, бо вона корелює цивільні правила «валютної гри» відповідно до вимог воєнного часу. Цим документом, зокрема встановлені певні валютні обмеження, які стосуються й послуг/робіт у сфері ЗЕД.

* Постанова Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 № 18.

Нормами п. 12 постанови № 18 банкам забороняється придбавати інвалюту для перерахування її за кордон, зокрема, з метою оплати великої кількості послуг/робіт.

А п. 14 постанови № 18 забороняє банкам під час воєнного стану здійснювати транскордонний переказ таких (у т. ч. й тих, що належать клієнтам) валютних цінностей. Але там же визначено й винятки з цієї заборони — операції, коли придбання інвалюти та переказ можливі

«Дозволені» послуги (роботи). Отже, нас цікавлять саме винятки зі згаданих заборон. І для нашої теми найцікавішим з цих винятків є п.п. 2 п. 14 постанови № 18:

— здійснення переказів резидентами за операціями з імпорту товарів [продукції, послуг, робіт, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі)], зазначених у постанові КМУ від 24.02.2022 № 153. У свою чергу, п.п. 4 п. 12 постанови № 18 дозволяє і купівлю інвалюти з метою проведення валютних операцій, визначених у п. 14 цієї постанови*.

* Крім випадків, визначених у пп. 23, 9, 23, 231, 30, 40, 41, абзаці четвертому п.п. 43, п.п. 44 п. 14 постанови № 18.

Спочатку у доданому до постанови № 153 Переліку товарів критичного імпорту були лише товари для забезпечення військових потреб, критичні продовольчі товари і лише деякі з видів специфічних послуг (у тому числі «віртуальних»). Але Кабмін ще постановою від 07.07.2022 № 761 скасував цей старий Перелік, дозволивши придбавати та переказувати інвалюту за будь-які товари (продукцію), що класифікуються в товарних групах 01 — 97 УКТ ЗЕД.

Водночас було значно розширено перелік «дозволених» послуг/робіт: до постанови № 153 з’явився новий додатокПерелік послуг, робіт, прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), за операціями з імпорту яких рекомендовано Національному банку забезпечити здійснення переказів (далі — Перелік № 153). От він нам і цікавий, оскільки розмову ведемо саме про ЗЕД-послуги (роботи) і, зокрема, про імпортні — отримані від нерезидентів.

Перелік № 153 відтоді неодноразово доповнювався, але переважно це були «участі» у різних міжнародних виставках… Взагалі він не надто широкий. А з числа «популярних у народі» в ньому, зокрема, є: низка послуг, пов’язаних із перевезенням пасажирів та вантажів, складські послуги за кордоном (зберігання тощо), різноманітні електронно-комунікаційні, «інтернетні» та подібні послуги, програмна продукція, послуги з тестування та сертифікації, послуги посередників з оптової торгівлі, послуги з формування документів і звітності, пов’язані з ними консультаційні послуги, та низка інших послуг/робіт (детальніше — див. у самому Переліку № 153).

Є там також і «Надання інших інформаційних послуг», на якому нижче ми зупинимось окремо.

За навчання та оренду. Щодо таких популярних платежів за кордон, як оплата за навчання та за оренду нерухомості.

У Переліку № 153 послуги з оренди нерухомості відсутні (там є дозволи лише для оплати за оренду (фрахт) транспортних засобів, а також — за оренду міжнародних каналів електрозв’язку, ІР-адрес та оптичних волокон)…

Що стосується послуг з навчання, то там є лише послуги з «навчання керуванню літальними і космічними апаратами та ракетами» і ще кілька надто специфічних видів навчання…

Крім того, відповідно до п.п. 51 постанови № 18 можна перераховувати кошти за навчання студентів за кордоном (включаючи оплату за проживання / отримання візи на період навчання / трансфери від гуртожитку до навчальних офісів / харчування / страхування / медичні послуги в разі необхідності надання невідкладної медичної допомоги) на рахунки навчальних закладів іноземної держави або на рахунки уповноважених ними юридичних осіб-нерезидентів.

Тож для оплати «не дозволених» з числа таких та інших видів послуг лишається ще варіант оплати карткою за кордоном*, але і там є певні обмеження (детальніше про це — далі).

* Є також ще «не досяжний» варіант — на підставі окремого рішення НБУ (за сприяння КМУ).

Тож валютні обмеження зараз діють щодо оплати послуг/робіт (і прав), які не потрапили до Переліку № 153 (чи прямо не згадані у постанові № 18), і для оплати таких «позаперелікових» послуг/робіт (та немайнових прав) придбавати на міжбанку та/або перераховувати за кордон інвалюту заборонено. Але є й деякі інші можливості (див. нижче).

«Надання інших інформаційних послуг»

Ця позиція подеколи допомагає тим суб’єктам ЗЕД, коли імпортні послуги/роботи, які вони отримують, у Переліку № 153 прямо не згадані.

Тож тут цікава відповідь на запитання: які саме із видів послуг можуть «вписатися» в формулювання «інші інформаційні»?

«Інформаційна послуга». Спочатку звернемося до ч. 1 ст. 23 Закону України «Про інформацію» від 02.10.92 № 2657-XII, де визначено, що: «інформаційна послуга» — це діяльність з надання інформаційної продукції споживачам з метою задоволення їхніх потреб. А «інформаційна продукція» — це матеріалізований результат інформаційної діяльності. Отже, інформаційні послуги можуть надаватись у будь-яких сферах госпдіяльності та властиві для будь-якого бізнесу.

«Послуги інформаційні, інші, н. в. і. у.». Для відповіді на згадане запитання зазвичай орієнтуються на Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010. Цікаві нам послуги знаходяться в секції J Класифікатора («Послуги телекомунікаційні та інформаційні»). Це — клас за загальним кодом КВЕД 63.99, який визначає «Послуги інформаційні, інші, н. в. і. у.». Він уключає надання інших інформаційних послуг, не віднесених до інших угруповань:

— надання інформаційних послуг по телефону з використанням комп’ютерної технології;

— надання послуг з пошуку інформації за винагороду або на основі контракту;

— надання послуг з добору новин і матеріалів із преси (медійний моніторинг) тощо*.

* Цей клас не включає: діяльність телефонних центрів — клас 82.20.

Тож, судячи з опису й із «тощо»,

код КВЕД 63.99 поширюється майже на всі сфери надання інформаційних послуг

Пошук, підбір інформації та консультування можуть бути з найрізноманітніших питань і галузей госпдіяльності. Тож «дозвільні» «інші інформаційні послуги» — клас доволі широкий

Перевірка інших угруповань. Але майте на увазі, що наявне в коді КВЕД 63.99 скорочення «н. в. і. у.» (не віднесені до інших угруповань) обмежує можливості для визнання деяких видів інформаційних послуг як «інших». Мова — про ті послуги, що прямо згадані в інших угрупованнях ДК 016:2010. Тож спочатку уважно перевірте, чи не включені конкретні «імпортні» інформаційні послуги до інших угруповань КВЕД. І якщо ні (або якщо такі послуги окремо згадані в Переліку № 153), переконуйте банк, що ці послуги є «дозвільними». Наприклад, якщо інформаційні послуги за контрактом можна розглядати як консультаційні послуги з питань ведення та управління бізнесом, то у банку можуть заявити, що ці послуги відповідають коду КВЕД 70.22 «Консультування з питань комерційної діяльності й керування». А оскільки такого виду послуг у Переліку № 153 немає, вам можуть відмовити у придбанні інвалюти та/або у переведенні її за кордон…

Але якщо ви переконаєте банк, що імпортні послуги підпадають під код КВЕД 63.99 і банкіри дозволять вам придбати інвалюту та/або оплатити ці послуги, то відповідальність вже ляже на обслуговуючий банк

Щодо «інших» дозволів

НБУ «на підставі» КМУ. Нагадаємо, що п.п. 6 п. 14 постанови № 18 дозволяє юридичним (!) особам здійснювати транскордонні перекази валюти (у тому числі щодо робіт/послуг/прав, які не потрапили до Переліку № 153) за окремими дозволами (рішеннями) НБУ, що приймаються на підставі розпоряджень КМУ. Але цей шлях «тернистий» і доступний не «пересічним» суб’єктам ЗЕД…

Карткою за кордоном. Окрім того, п.п. 8 п. 14 постанови № 18 дозволяє оплачувати не тільки товари, а й послуги та роботи за кордоном з використанням електронних платіжних засобів*. Причому з гривневих рахунків — лише в екв. 100 тис. грн на календарний місяць (не обмежуються госпсуб’єкти, що здійснюють міжнародні перевезення вантажів), а з валютних рахунків — без обмеження. У той же час певне обмеження щодо оплати карткою з валютних рахунків міститься у п.п. 2 п. 109 Положення № 5**, згідно з яким

оплата за ЗЕД-контрактом за допомогою електронного платіжного засобу забороняється, крім випадків здійснення таких розрахунків за одним ЗЕД-контрактом в один операційний день, операція за яким не перевищує незначний розмір (екв. 400 тис. грн)

* За винятком розрахунків, що здійснюються з використанням коду категорії торговця 6211 (МСС-код для послуг брокерів на ринку цінних паперів).

** Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затверджене постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5.

P. S. (Постскриптум від НБУ). Голова НБУ Андрій Пишний нещодавно на пресбрифінгу в Youtube анонсував скасування незабаром валютних заборон на імпорт послуг. Тож чекаємо…

Граничні строки розрахунків

Експорт послуг/робіт. НБУ граничні строки розрахунків для експортних операцій (180, 90 днів) переважно встановлені для операцій з товарами (продукцією) і не поширюються на більшість ЗЕД-операцій з експорту послуг/робіт (та немайнових прав). Це прямо випливає із змісту постанови Правління НБУ від 14.05.2019 № 67, згідно з п.п. 5 п. 1 якої банківський нагляд за експортом послуг, робіт та прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав, що експортуються, взагалі не здійснюється. І — незалежно від суми операції.

Але пам’ятайте при цьому про необхідність повернення валютної виручки в Україну! Детальніше про це див. у матеріалі «Розрахунки за експортні постачання товарів» // «Податки & бухоблік», 2024, № 35.

Але це послаблення не стосується транспортних і страхових послуг та/або робіт!

Імпорт послуг, робіт. Відповідно до п.п. 2 п. 6 Інструкції № 7*

операції з імпорту послуг/робіт/немайнових прав теж підпадають під банківський нагляд — у разі попередньої оплати за них (або якщо на дату оплати банк не матиме інформації про їх надання/виконання)

* Інструкція про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затверджена постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 7.

Валютний нагляд не здійснюється, якщо сума операції менша за незначну (екв. 400 тис. грн) або коли сума незавершених розрахунків за операцією стала менше за цю суму.

Відлік граничного строку (зараз — 180 календарних днів) банк розпочинає від дати здійснення платежу: списання коштів із рахунка клієнта.

Згідно з п.п. 4 п. 9 Інструкції № 7 операція знімається з нагляду після пред’явлення резидентом акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг (передання немайнових прав).

Нагадаємо, що п. 146 постанови № 18 забороняє знімати операції з нагляду у разі здійснення заліку зустрічних однорідних вимог.

Але заборона не поширюється на випадки ЗЕД-заліків за операціями:

1) операторів телекомунікацій з оплати міжнародних телекомунікаційних послуг (міжнародного роумінгу та пропуску міжнародного трафіка);

2) з оплати перестрахових платежів (перестрахових внесків, перестрахових премій) за договорами перестрахування (включаючи сертифікати, поліси, ковер-ноти, сліпи, бордеро премій, бордеро збитків), укладеними з перестраховиками-нерезидентами, зазначеними в пп. 16 — 191 п. 14 постанови № 18.

Висновки

  • Зараз постанова № 18 все ще забороняє банкам придбавати та/або перераховувати за кордон валюту для оплати суб’єктами ЗЕД імпортних послуг/робіт. Виняток — лише для тих послуг/робіт, які потрапили до Переліку № 153.
  • Перелік № 153 дозволяє оплачувати за деякі з «популярних» видів послуг/робіт і, зокрема, — за «інші інформаційні послуги». Відповідно до Класифікатора ДК 016:2010 це — клас з кодом КВЕД 63.99, який вміщує доволі широкий спектр інформаційних послуг. Але бажано, щоб вид інформаційних послуг з вашого ЗЕД-контракту не згадувався у якомусь іншому класі Класифікатора.
  • Є ще винятки, коли оплата імпортних послуг/робіт допускається, зокрема, за окремими дозволами НБУ (на підставі розпоряджень КМУ) або платіжною карткою за кордоном (тут є певні сумові обмеження).
  • Встановлені НБУ граничні строки розрахунків не поширюються на більшість ЗЕД-операцій з експорту послуг/робіт (крім транспортних і страхових). А от операції з імпорту послуг/робіт підпадають під банківський нагляд — у разі попередньої оплати за них (виняток: сума операції або залишок заборгованості — менше екв. 400 тис. грн).

PS. Постановою Правління НБУ від 03.05.2024 № 56 з 4 травня введено велику низку валютних послаблень. Дозволено купувати та переказувати інвалюту за кордон за всі імпортні роботи та послуги, за лізинг-оренду, компенсацію збитків, штрафи, пені, бонуси, членські внески... Тому цю статтю слід сприймати з урахуванням цих нововведень (детальніше див. «НБУ: глобальні валютні пом’якшення» // Податки & бухоблік, 2024, № 38).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі